Wzorem przemysłowym chronić można zarówno przedmioty jednowymiarowe, takie jak etykiety, logotypy, ornamentacje, jak i formy przestrzenne, np. meble, ubrania, obuwie, opakowania, naczynia, uchwyty, kształty butelek, kształty materiałów budowlanych i wykończeniowych itd. Produkt można zarejestrować jako wzór przemysłowy, jeżeli jest on nowy i posiada indywidualny charakter.
Wzór przemysłowy uważany jest za nowy, jeżeli przed datą zgłoszenia go do Urzędu Patentowego, identyczny wzór nie został publicznie udostępniony, a sam zgłaszany wzór został ujawniony nie więcej niż 12 miesięcy przed zgłoszeniem (to tzw. „ulga w nowości” o czym więcej poniżej). Wzór przemysłowy cechuje natomiast indywidualny charakter, jeżeli ogólne wrażenie jakie wywołuje on u zorientowanego użytkownika (czyli potencjalnego klienta), różni się od wrażenia wywołanego przez wzór publicznie udostępniony przed data wg której został on zgłoszony do rejestracji.